مناسب‌ترین وزن توپ بسکتبال چقدر است؟

بسکتبال، ورزشی پرتحرک و جذاب است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آن لذت می‌برند. در این بازی، توپ نقشی اساسی ایفا می‌کند و در واقع، می‌توان آن را قلب تپنده ورزش بسکتبال دانست. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید وزن توپ بسکتبال چقدر است و مناسب‌ترین وزن آن برای هرکس چه محدوده‌ای است؟

در این مقاله، به بررسی وزن توپ بسکتبال می‌پردازیم و بهترین توپ بسکتبال برای هر سن را تعیین می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با انواع توپ بسکتبال و شناسایی سایز استاندارد توپ بسکتبال مناسب خود، تا انتهای این مطلب را دنبال کنید.

تاریخچه تغییر وزن توپ بسکتبال

برای این که بدانیم وزن توپ بسکتبال چقدر است، بد نیست ابتدا تاریخچه‌ای از این تغییر وزنی را بخوانیم تا بفهمیم لزوم این تغییرات چه بوده است؟ 

در اوایل پیدایش این بازی، توپ‌ها از جنس چرم طبیعی بودند و وزنی بسیار بیشتر از توپ‌های امروزی داشتند. در واقع، وزن توپ‌های اولیه بسکتبال حدود 700 تا 800 گرم بود که برای بازیکنان امروزی، تقریبا سنگین و غیرقابل استفاده است. 

  • در سال 1894: اولین توپ بسکتبال در شرکت "A.G. Spalding & Bros" طراحی و تولید شد. این توپ از جنس چرم قهوه‌ای بود و وزنی حدود 620 گرم داشت.
  • در سال 1900: اولین قوانین مربوط به وزن توپ بسکتبال وضع شد. در این قوانین، وزن توپ بین 600 گرم تا 650 گرم تعیین شده بود.
  • در سال 1948: جنس توپ بسکتبال از چرم طبیعی به چرم مصنوعی تغییر پیدا کرد. این تغییر، باعث کاهش وزن توپ شد.
  • در سال 1967: اولین توپ بسکتبال با جنس نایلونی به بازار عرضه شد. این توپ‌ها، وزن و اصطکاک کمتری داشتند و به راحتی بیشتری در دست گرفته می‌شدند.
  • در سال 1983: شرکت "Spalding" اولین توپ بسکتبال با جنس کامپوزیت را تولید کرد. این توپ‌ها، از دو لایه چرم مصنوعی و یک لایه فوم تشکیل شده بودند و وزنی حدود 567 گرم داشتند.
  • امروزه: توپ‌های بسکتبال در جنس‌های مختلفی مانند چرم مصنوعی، نایلون و کامپوزیت تولید می‌شوند و سایزهای بزرگ آن وزنی بین 567 گرم تا 650 گرم دارند.

از سایز 1 تا سایز 7، وزن توپ بسکتبال چقدر است؟

انواع توپ‌های ورزشی بسکتبال در سایزهای مختلفی از  تا 7، دسته بندی می‌شوند. هر کدام از این سایزها دارای وزن و محیط متفاوتی هستند و به همین دلیل هرکدام برای سنین و جنسیت‌های خاصی به کار می‌روند. در ادامه هر سایز توپ بسکتبال را بررسی می‌کنیم و مناسب‌ترین انواع توپ بسکتبال برای هر سن را تعیین می‌کنیم.

سایز استاندارد توپ بسکتبال برای هر سن- اسپورتینو

سایز 1 تا 3، برای خردسالان

برای خردسالان که در ابتدای مسیر یادگیری بسکتبال قرار دارند، توپ‌های سایز 1 تا 3 تجربه ای لذت ‌بخش و ایمن را رقم می‌زنند. بازی با این توپ‌ها به تقویت عضلات دست و انگشتان، هماهنگی چشم و دست، تعادل و چابکی خردسالان کمک می‌کند. آن‌ها با این توپ‌ها می‌توانند مهارت‌های پایه مانند پرتاب را یاد بگیرند. اما در سایزهای 1 تا 3 وزن توپ بسکتبال چقدر است؟ 

  1. وزن توپ: 100 تا 280 گرم
  2. محیط توپ: 38 تا 56 سانتی متر
  3. رده سنی: زیر 6 سال
  4. جنسیت: دختران و پسران
  5. کاربری: یادگیری مهارت‌های اولیه، بازی
  6. ویژگی‌ منحصر به فرد: رنگ‌ بندی‌ها و طرح‌های شاد و جذاب

سایز 4، از بازی تا مهارت

توپ بسکتبال سایز 4 پلی بین بازی‌های ساده و سرگرم ‌کننده، با یادگیری مهارت‌های پایه بسکتبال برای کودکان ایجاد می‌کند. بازی با این توپ به کودکان در یادگیری و ارتقای مهارت‌های پایه بسکتبال مانند دریبلینگ، پرتاب و پاس کمک می‌کند. ویژگی‌ها:

  • وزن توپ: 320 تا 470 گرم
  • محیط توپ: 65 تا 69 سانتی متر
  • رده سنی: 6 تا 9 سال
  • جنسیت: دختران و پسران
  • کاربری: بازی همراه با یادگیری
  • ویژگی منحصر به فرد: طرح‌های فانتزی و وزن سبک

سایز 5، برای نوجوانان

توپ بسکتبال سایز 5 از نظر ظاهری و وزنی، شباهت زیادی به توپ‌های بسکتبال بزرگسالان دارد و نوجوانان را برای ورود به دنیای حرفه‌ای آماده می‌کند. این توپ به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را ارتقا داده و برای رقابت‌های پیش رو آماده شوند. در سایز ،5 وزن توپ بسکتبال چقدر است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

  1. وزن توپ: 470 تا 510 گرم
  2. محیط توپ: 69 تا 72 سانتی متر
  3. رده سنی: 9 تا 11 سال
  4. جنسیت: دختران و پسران
  5. کاربری: تمرینی، ارتقای مهارت‌ها
  6. ویژگی منحصر به فرد: نزدیک شدن به ویژگی‎های توپ‌ بسکتبال بزرگسالان

سایز 6، ورود به دنیای حرفه‌ای بسکتبال

توپ بسکتبال سایز 6 برای رده‌های سنی مختلف و با قد و قامت‌های گوناگون و حتی برای انواع ورزش‌های توپی، مناسب است. این سایز توپ، نه آنقدر بزرگ است که برای کودکان نوپا و خردسالان دست و پاگیر باشد و نه آنقدر کوچک که برای نوجوانان و بزرگسالان چالشی ایجاد کند. به طور کلی، این سایز با ویژگی‌های زیر همراه است:

  1. وزن توپ: 510 تا 560 گرم
  2. محیط توپ: 72 تا 75 سانتی متر
  3. رده سنی: بالای 12 سال
  4. جنسیت: عموما زنان
  5. کاربری: شروع کار حرفه‌ای، برای تمرین و مسابقه
  6. ویژگی منحصر به فرد: اغلب برای افراد با قد 160 الی 170 به کار می‌رود.

سایز 7، برای حرفه‌ای‌ترین‌ها

توپ بسکتبال سایز 7 برای ورزشکاران حرفه‌ای به کار می‌رود از آن در تمامی سطوح مسابقات بسکتبال، از جمله NBA، WNBA و FIBA استفاده می‌شود. توپ‌های سایز 7 معمولا از مواد با کیفیت بالا ساخته می‌شوند و در برابر سایش و پارگی مقاوم هستند. اما در سایز 7، وزن توپ بسکتبال چقدر است؟

  • وزن توپ: 560 تا 650 گرم
  • محیط توپ: 75 تا 78 سانتی متر
  • رده سنی: بالای 15 سال
  • جنسیت: عموما مردان
  • کاربری: حرفه‌ای، برای مسابقات
  • ویژگی منحصر به فرد: توپ استاندارد مسابقات جهانی

خرید انواع سایز توپ بسکتبال- اسپورتینو

یک پیشنهاد جذاب برای شما

حالا که می‌دانید برای سن و جنسیت خود، مناسب‌ترین وزن توپ بسکتبال چقدر است، می‌توانید از یک فروشگاه معتبر اقدام به خرید کنید. شما می‌توانید با کمترین قیمت و در سریع‌ترین زمان ممکن، از طریق فروشگاه ورزشی آنلاین اسپورتینو، خرید توپ بسکتبال در تمامی سایزها را انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع توپ ورزشی از جمله توپ بسکتبال در برندهای مطرح دنیا، با شماره تلفن 04533873914 تماس حاصل کنید.