وزن توپ بسکتبال سایز 7 مناسب کدام بازه سنی است؟

اطلاع داشتن درباره وزن توپ بسکتبال سایز 7 تا سایز 1، یکی از جنبه‌های حیاتی و مهم در عرصه بازی بسکتبال است که تأثیر زیادی بر عملکرد و اجرای بازیکنان دارد. از آنجایی که بازیکنان برای انجام حرکات مختلف و پاس دقیق به توپ بسکتبال احتیاج دارند، وزن این توپ‌ها امری حیاتی و تعیین‌کننده است. انتخاب وزن مناسب برای توپ بسکتبال می‌تواند تأثیر بسزایی بر دقت، قدرت و کنترل حرکات بازیکنان داشته باشد و به بهبود عملکرد آن‌ها کمک کند. وزن مناسب توپ بسکتبال نه تنها برای پاس دقیق و صحیح، بلکه برای پرتاب‌های دورانی، دفاع و حتی حرکات سریع و نشانه‌های بازیکنان اهمیت دارد. توپ بسکتبال باید به اندازه کافی سنگین و پرتابی باشد تا در حین بازی پایداری داشته باشد و به بازیکن احساس کنترل و اطمینان بدهد، و از سوی دیگر به اندازه کافی سبک باشد تا بازی با آن دشوار نشود. 

از این رو، بررسی و آزمایش وزن‌های مختلف توپ بسکتبال تأثیر مستقیمی بر بهبود عملکرد و عملکرد بازیکنان دارد و می‌تواند بازی را به سمت یک عملکرد بهتر و موثرتر سوق دهد. با توجه به اهمیت این مطلب، در این مقاله اطلاعات مورد نیاز افراد درباره وزن توپ بسکتبال سایز 7 تا 1 را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

توپ بسکتبال و ویژگی‌های آن

توپ بسکتبال یک توپ کروی بزرگ است که در بازی گروهی بسکتبال استفاده می‌شود. این توپ از جنس چرم، لاستیک یا کامپوزیت ساخته می‌شود و دارای خطوط برجسته‌ای است که به بازیکنان در گرفتن و کنترل توپ کمک می‌کند. اندازه و وزن توپ بسکتبال بر اساس جنسیت و رده سنی بازیکنان متفاوت است. سایز توپ بسکتبال از شماره 1 که کوچک‌ترین نوع توپ بسکتبال است شروع می‌شود و تا وزن توپ بسکتبال سایز 7 که بزرگ‌ترین سایز بوده و مناسب بزرگسالان است، ادامه دارد. رایج‌ترین رنگ برای توپ بسکتبال در سراسر جهان، رنگ نارنجی است.

از انواع توپ بسکتبال در بازی بسکتبال برای دریبلینگ، پاس دادن، شوت زدن و پرتاب به سمت سبد استفاده می‌شود. بازیکنان با استفاده از توپ بسکتبال می‌توانند امتیاز کسب کرده و در نهایت برنده بازی شوند. برای انتخاب بهترین توپ بسکتبال مناسب خود، پیش از هر چیز لازم است درباره سایز استاندارد توپ بسکتبال برای سنین مختلف بدانیم. اگر قصد خرید توپ بسکتبال را دارید، ادامه مطلب شما را برای انتخاب سایز توپ بسکتبال مناسب خود راهنمایی می‌کند.

سایز استاندارد توپ بسکتبال برای سنین مختلف- اسپورتینو

سایزهای مختلف توپ بسکتبال

توپ‌های بسکتبال در سایزهای مختلف برای سنین و جنسیت‌های مختلف تولید می‌شوند. انتخاب سایز مناسب توپ بسکتبال برای کنترل بهتر توپ و بازی راحت‌تر بسیار مهم است. یکی از پرفروش‌ترین سایزهای توپ بسکتبال، سایز 7 آن است. به همین منظور می‌خواهیم وزن توپ سایز 7 را بررسی کرده و آن را با دیگر سایزها مقایسه کنیم.

  • توپ بسکتبال سایز 7

توپ بسکتبال سایز 7 یکی از اندازه‌های معمول برای توپ‌های بسکتبال است که عموما توسط بازیکنان بزرگسال مرد استفاده می‌شود. این سایز، سایز استاندارد توپ بسکتبال است، چرا که وزن توپ بسکتبال سایز 7 یک وزن مناسب برای رده سنی این سایز است. توپ‌های سایز 7 در برندهای مختلف، ویژگی‌های متفاوتی دارند، اما به صورت میانگین می‌توان این ویژگی‌ها را برای آن در نظر گرفت:

  1. وزن: 560 تا 650 گرم
  2. محیط توپ: 75 تا 78 سانتی متر
  3. رده سنی: بالای 15 سال
  4. جنسیت: عموما مردان
  5. کاربری: حرفه‌ای، برای مسابقات
  • توپ بسکتبال سایز 6

اندازه و وزن توپ‌های سایز 6 بسکتبال، نسبت به اندازه و وزن توپ بسکتبال سایز 7 پایین‌تر است. به همین دلیل این توپ از توپ‌های بسکتبال مورد علاقه بانوان هستند. از توپ سایز 6 هم برای بازی‌های حرفه‌ای و هم برای انجام انواع ورزش‌های توپی، استفاده می‌شود. ویژگی‌های کلی این توپ عبارتند از:

  1. وزن: 510 تا 560 گرم
  2. محیط توپ: 72 تا 75 سانتی متر
  3. رده سنی: بالای 12 سال
  4. جنسیت: عموما زنان
  5. کاربری: حرفه‌ای، برای مسابقات
  • توپ بسکتبال سایز 5 

وقتی از وزن توپ بسکتبال سایز 7 و 6 می‌گذریم و به سایز 5 می‌رسیم، در واقع از توپ‌های مخصوص بزرگسالان به توپ بسکتبال مخصوص نوجوانان رسیده‌ایم. نوجوانان زیادی از توپ سایز 5 برای بازی در پارک‌ها، حیاط خانه و سایر فضاهای باز استفاده کنند. علاوه بر این توپ بسکتبال سایز 5 یک گزینه مناسب برای تمرین بسکتبال و رسیدن به سطح حرفه‌ای است. ویژگی‌ها:

  1. وزن: 470 تا 510 گرم
  2. محیط توپ: 69 تا 72 سانتی متر
  3. رده سنی: 9 تا 11 سال
  4. جنسیت: دختران و پسران
  5. کاربری: تمرینی، تفریحی
  • توپ بسکتبال سایز 4

این سایز از توپ بسکتبال مناسب کودکان بوده و برای بازی کردن و تقویت مهارت‌های حسی-حرکتی آن‌ها به کار می‌رود. همچنین مربیان می‌توانند از توپ بسکتبال سایز 4 برای آموزش مهارت‌های پایه بسکتبال به کودکان استفاده کنند. ویژگی‌های این توپ عبارتند از:

  1. وزن: 320 تا 470 گرم
  2. محیط توپ: 65 تا 69 سانتی متر
  3. رده سنی: 6 تا 9 سال
  4. جنسیت: دختران و پسران
  5. کاربری: یادگیری، بازی

خرید توپ بسکتبال سایز 1 تا 7- اسپورتینو

  • توپ بسکتبال سایز 1 تا 3

این سایزهای همگی مناسب خردسالان بوده و برای بازی آن‌ها استفاده می‌شوند. برخلاف وزن توپ بسکتبال سایز 7، وزن این توپ‌ها هر چه قدر به سایز 1 نزدیک‌تر می‌شود، پایین‌تر می‌آید. توپ‌های بسکتبال سایز 1 تا 3 محدوده وزنی بیشتری را شامل می‌شوند که باید هر یک را متناسب با سن خردسال خود تهیه کنیم. ویژگی‌های حدودی این دسته از توپ‌های بسکتبال:

  1. وزن: 100 تا 280 گرم
  2. محیط توپ: 38 تا 56 سانتی متر
  3. رده سنی: زیر 6 سال
  4. جنسیت: دختران و پسران
  5. کاربری: بازی و سرگرمی

یک پیشنهاد اقتصادی

با خواندن مطالب بالا، حتما دیگر می‌توانید از بین وزن توپ بسکتبال سایز 7 تا 1، سایز مناسب خود را پیدا کنید. با توجه به جنسیت و سن خود، ببینید در کدام یک از دسته‌های بالا قرار می‌گیرید. برای خرید اینترنتی توپ بسکتبال با قیمت پایین و کیفیت بالا، فروشگاه ورزشی آنلاین اسپورتینو یک گزینه اقتصادی است. فروشگاه اسپورتینو برندهای خارجی و داخلی انواع توپ ورزشی را با ارسال سریع به سراسر کشور، به فروش می‌رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه خرید و تنوع محصولات، با شماره تلفن 04533873914 تماس حاصل کنید.