وزن توپ بسکتبال سایز ۵ مناسب برای نوجوانان

توپ‌های بسکتبال جزء مهم‌ترین تجهیزات در ورزش پرطرفدار بسکتبال هستند. این توپ ها در اندازه‌ها و ویژگی‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند. توپ‌های بسکتبال، نه تنها ابزار اصلی بازیکنان، بلکه نمادی از این ورزش هیجان‌انگیز نیز هستند. این توپ‌ها با طراحی‌های مختلف، از سطح مبتدی تا حرفه‌ای، همگی به توانایی‌های بازیکنان کمک می‌کنند. وزن توپ بسکتبال سایز ۵، به خصوص برای بازی‌های جوانان و نوجوانان مناسب هستند. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد این توپ خواهیم پرداخت و شما را بیشتر با آن آشنا خواهیم کرد.

وزن توپ بسکتبال سایز ۵،  برای پسرها و دخترها در سنین 9 تا 11 سال مناسب است، محیط آن‌ها باید ۲۷.4 سانتی‌متر باشد. علاوه بر این وزن آن‌ها حدودا 17 اونس (527 گرم) است. شما می‌توانید این توپ را از فروشگاه آنلاین اسپورتینو به صورت اینترنتی خریداری کنید.

معرفی ورزش بسکتبال 

 بسکتبال یک ورزش گروهی محبوب است که در آن 2 تیم متشکل از 10 بازیکن (5 به 5) در یک سالن به شکل مستطیل بازی می‌کنند. هدف اصلی این بازی، پرتاب توپ به درون سبدهایی به قطر 46 سانتی‌متر و به ارتفاع تقریبا 3 متر است. این سبدها در دو سمت زمین قرار دارند. همچنین سبدها به تخته‌ای به نام بک ‌بُرد متصل هستند. 

احتمالا می‌دانید که در بازی بسکتبال همانند بازی های ورزشی توپی دیگر، برای کسب امتیاز بازیکنان باید توپ را به سمت حلقه سبد حریف پرتاب نمایند. زمانی که توپ وارد حلقه شود، تیم موفق به کسب 2 امتیاز خواهد شد. هر گل در بسکتبال معادل 2 امتیاز است. اگر بازیکنی از پشت خط 3 امتیازی موفق به وارد کردن توپ درون حلقه شود، 3 امتیاز برای تیم در نظر گرفته می‌شود. مهارت‌های فردی بازیکنان بسکتبال از جمله دریبل زدن های سریع بازیکنان، جامپ شات کردن و...  از شرایط لازم جهت موفقیت تیم شمرده می‌شود. بسکتبال نخستین‌بار توسط دکتر جیمز نای‌اسمیت در پاییز ۱۸۹۱ اختراع گردید. از آن زمان تاکنون، به‌طور گسترده یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ورزش‌های جهان به حساب می‌آید. وزن توپ بسکتبال سایز ۵،  برای سنین پایین مناسب است.

توپ بسکتبال نوجوانان- اسپورتینو

انواع سایز توپ‌های بسکتبال

توپ بسکتبال به عنوان رکن اصلی این ورزش محبوب، دارای اندازه‌ها و ویژگی‌های خاصی هستند. این توپ‌ها با توجه به سن، جنسیت و سطح بازی بازیکنان، دسته‌بندی و استفاده می‌شوند. در ادامه، مشخصات توپ‌های بسکتبال استاندارد را برای رده‌های سنی و جنسی مختلف را برای شما آورده‌ام:

1- سایز شماره ۷ ( مناسب مردان و پسرهای بالای 16 سال):

  • محیط دایره توپ: حدود ۷7 تا ۷6 سانتی‌متر
  • وزن توپ: حدود ۶4۰ تا ۶3۰ گرم
  • توضیحات مربوطه: سایز رسمی و مناسب پسران دبیرستانی، دانشگاهی و بازیکنان حرفه‌ای

2- سایز شماره ۶ (زنان و دختران ۱3 سال به بالا):

  • محیط دایره توپ: حدود ۷۳ تا ۷۲ سانتی‌متر
  • وزن توپ: حدود ۵6۰ تا ۵۱۰ گرم
  • توضیحات مربوطه: سایز مناسب دختران دبیرستانی، دانشگاهی و بازیکنان حرفه‌ای

3- وزن توپ بسکتبال سایز ۵ (جوانان ۹ تا ۱۱ سال):

  • محیط دایره توپ: حدود ۷۰ تا ۶۹ سانتی‌متر
  • وزن توپ: حدود ۵۰۰ تا ۴۷۰ گرم
  • توضیحات مربوطه: سایز مناسب جوانان

4- سایز شماره ۴ (کودکان ۶ تا ۹ سال):

  • محیط دایره توپ: حدود ۵7 سانتی‌متر
  • وزن توپ: حدود ۲9۰ گرم
  • توضیحات مربوطه: مناسب برای دختران و پسران ۴ تا ۶ سال

لازم به ذکر است که در لیگNBA، از توپ‌هایی با محیط حدود ۲۹.۵ اینچ استفاده می‌شود، همچنین در سایر مسابقات جهانی، اندازه‌های متفاوتی برای توپ‌های بسکتبال استفاده می‌شود.

ساختار توپ‌های بسکتبال

توپ‌های بسکتبال دارای اجزای مختلفی هستند که در ادامه توضیح مختصری در مورد هر بخش برای شما آورده‌ایم:

کیسه هوایی یا بالون توپ‌های بسکتبال:

قسمتی از توپ که حاوی هوا است و قابل انعطاف می‌باشد. این کیسه هوا، توپ را به شکل مناسبی نگه می‌دارد و از جنس لاستیک تولید می‌شود.

  1. پوشش خارجی توپ‌های بسکتبال: توپ‌های بسکتبال دارای پوششی از جنس چرم مصنوعی، لاستیک یا کامپوزیت می‌باشند. این پوشش، مقاومت توپ را در برابر تغییر شکل و سایش افزایش می‌دهد.
  2. مزره‌ها یا ریل‌ها توپ‌های بسکتبال: مزره‌ها بخش‌هایی از سطح توپ هستند که معمولاً از زیر سطح توپ شروع می‌شوند و رنگی متضاد دارند. این مزره‌ها به بازیکنان کمک می‌کنند توپ را بهتر ببینند و در دست‌گیری توپ و پاس دادن آن بهتر عمل کنند.
  3. محیط دایره یا حلقه توپ: بخش‌هایی که در آن توپ به درون سبدهای بسکتبال پرتاب می‌شود. این حلقه‌ها در دو سمت زمین قرار دارند و به ارتفاع حدود سه متر از زمین نصب می‌شوند.
  4. توری سبدی: قسمتی که توپ باید از آن عبور کند تا امتیاز کسب شود. توری سبدی در انتهای میدان بر روی ستونی چوبی نصب می‌شود.

به طور کلی، توپ‌های بسکتبال با ترکیب این اجزا، ابزاری مناسب برای بازیکنان در مسابقات و تمرینات این ورزش محسوب می‌شوند. وزن توپ بسکتبال سایز ۵ برای افراد زیر 20 سال مناسب است.

وزن استاندارد توپ بسکتبال وزن 5 - اسپورتینو

توپ‌های بسکتبال با جنس مختلف

توپ‌های بسکتبال دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به جنس و ساختار، تفاوت‌هایی دارند. در ادمه به برخی از این تفاوت ها اشاره کرده ایم:

  • توپ‌های چرمی:

  1. از چرم طبیعی ساخته می‌شوند.
  2. حساس به شرایط آب و هوایی هستند.
  3. کیفیت بالایی دارند و معمولاً در سطوح حرفه‌ای استفاده می‌شوندو در لیگ‌های معتبر از این توپ‌ها استفاده می‌شود.
  • توپ‌های لاستیکی:

  1. از مواد لاستیکی ساخته می‌شوند.
  2. مقاومت بیشتری در برابر سایش دارند.
  3. مناسب برای بازی‌های خارجی و سطوح سخت‌تر هستند.
  • توپ‌های کامپوزیتی:

  1. از ترکیب مواد مختلف مانند چرم مصنوعی، لاستیک و پلی‌آمید ساخته می‌شوند.
  2. ترکیبی از مزایای توپ‌های چرمی و لاستیکی هستند.
  3. مناسب برای بازی‌های داخلی و خارج از زمین بسکتبال هستند.

هر کدام از این توپ‌ها مثل وزن توپ بسکتبال سایز ۵، با توجه به نیاز بازیکنان و شرایط محیطی، مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب توپ مناسب، به سبک بازی و ترجیحات شخصی بازیکن بستگی دارد.

یک پیشنهاد جذاب برای شما

در نهایت فهمیدیم که وزن توپ بسکتبال سایز ۵ برای نوجوانان مناسب است. فروشگاه ورزشی اسپورتینو به عنوان یک فروشگاه آنلاین ورزشی با تخصص در عرضه وسایل ورزشی باکیفیت، خدمات مختلفی به شما ارائه می‌دهد. این فروشگاه دارای مجموعه‌ای گسترده از محصولات ورزشی از برندهای معتبر مانند Nike،  FOXو  BETA است. از توپ‌های بسکتبال تا انواع توپ های ورزشی، لوازم رزمی، لباس‌های ورزشی و... فروشگاه آنلاین اسپورتینو تلاش می‌کند تا نیازهای ورزشکاران را به بهترین شکل برآورده کند.

همان‌طور که گفتیم توپ‌های بسکتبال از اجزای اساسی بازی بسکتبال هستند. در این فروشگاه، شما می‌توانید توپ‌های بسکتبال با کیفیت و استانداردهای لازم را پیدا کنید و به صورت اینترنتی توپ بسکتبال را سفارش دهید و یا از طریق شماره 04533873914 خرید آنلاین داشته باشید. از توپ‌های چرمی تا توپ‌های لاستیکی و کامپوزیتی، فروشگاه ورزشی اسپورتینو محصولات متنوعی را ارائه می‌دهد.