آموزش گام به گام ساخت توپ فوتبال چهل تیکه در خانه

از زمان‌های بسیار دور تا به امروز، انواع ورزش‌های توپی به ویژه فوتبال، همواره به عنوان یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های جهان میان جوامع شناخته شده‌اند. اما آیا تا به حال به فکر ساخت توپ فوتبال چهل تیکه فوتبال خانگی برای سرگرمی و تمرینات خود در خانه بوده‌اید؟ ورزش فوتبال، علاوه بر اینکه برای بهبود توان بخشی بدنی و تقویت عضلات بسیار مفید است، به عنوان یک فعالیت سرگرم‌ کننده و مهیج نیز شناخته می‌شود. دلیل ساخت توپ فوتبال چهل تیکه در خانه با کاهش هزینه‌ها و پرورش خلاقیت و ابتکار شما و فرزندتان، یک فعالیت سرگرم کننده و مفید برای هر کس در هر سنی خواهد بود.

ساخت توپ فوتبال چهل تیکه بسیار راحت است، چرا که مواد لازم برای ساخت آن بسیار ارزان و دسترسی ‌پذیر هستند. همچنین، تمرین با این توپ بسیار ساده و لذت ‌بخش است و همه افراد، از کودکان تا بزرگسالان، می‌توانند از آن بهره ‌مند شوند. این توپ، فرصتی عالی برای بهبود عملکرد فوتبالی شما بوده و کودکان نیز علاقه زیادی به داشتن توپ چهل تیکه برای بازی و سرگرمی دارند. به این منظور، در این مقاله الگوی توپ چهل تیکه نمدی، چرمی و... را آورده‌ایم و با آموزش دوخت توپ فوتبال به صورت دقیق، شما را برای ساخت توپ فوتبال چهل تیکه راهنمایی می‌کنیم.

توپ چهل تیکه چیست؟    

توپ چهل تیکه، از انواع توپ فوتبال لاستیکی یا چرمی است که از دوختن تکه‌های چرم، نمد یا پارچه به یکدیگر ساخته می‌شود. جالب است بدانید تعداد این تکه‌های توپ فوتبال چهل تیکه، 32 تکه است، اما با این حال نام توپ چهل تیکه را روی آن گذاشته‌اند. این روش ساخت توپ، قدمتی دیرینه دارد و به سال‌ها قبل باز می‌گردد. در آن زمان، از چرم، پوست و یا مواد طبیعی دیگر برای ساخت توپ استفاده می‌شد و به دلیل عدم وجود تکنولوژی‌های امروزی، ساخت توپ به صورت یکپارچه دشوار بود.

با این حال، توپ چهل تیکه هنوز ارزش خود را میان جوامع و افراد حفظ کرده است و تقاضا کنندگان بسیاری دارد. تنوع رنگ و طرح در این توپ‌ها، زیبایی منحصر به فردی به آن‌ها می‌بخشد. شما می‌توانید برای خرید توپ ورزشی چهل تیکه از طریق فروشگاه‌های آنلاین و حضوری سراسر ایران اقدام کنید. اگر هم قصد ساخت توپ فوتبال چهل تیکه در خانه را دارید، ادامه این مطلب را دنبال کنید.

خرید توپ چهل تیکه اصل- سپورتینو

روش ساخت توپ فوتبال چهل تیکه

ساخت توپ فوتبال چهل تیکه یک فعالیت گروهی سرگرم ‌کننده و آموزنده است که می‌توانید آن را در کنار اعضای خانواده و دوستانتان انجام دهید. همچنین کودکان که علاقه زیادی به ساخت کاردستی دارند، می‌توانند در این فرایند در کنار شما باشند. در این صورت، هم به پرورش خلاقیت و مهارت‌های فکری-عملی آن‌ها کمک کرده‌اید، هم یک سرگرمی و بازی در کنار او انجام داده‌اید، هم به او حس اعتماد به نفس و رضایت القا کرده‌اید و هم در نهایت یک توپ چهل تیکه خواهد داشت. اگر علاقه‌ای به ساخت توپ چهل تیکه نداشته باشید، می‌توانید در عوض خرید توپ چهل تیکه اصل را از طریق فروشگاه ورزشی آنلاین اسپورتینو انجام دهید.

در هر حال، ساخت توپ چهل تیکه مراحلی دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

1- تهیه مواد لازم:

قیچی: یک قیچی تیز برای برش پارچه

متر یا خط کش: برای اندازه‌گیری دقیق پارچه‌ها

مداد: برای علامت ‌گذاری روی پارچه

کاغذ: برای الگوسازی

پارچه: حدود 1 متر مربع پارچه در رنگ‌های مختلف متناسب با طرح دلخواه شما. می‌توانید از پارچه‌های ساده، طرح ‌دار، ضخیم یا نازک استفاده کنید. پارچه شما می‌تواند در جنس‌های مختلف از جمله نمد، چرم و... باشد.

نخ و سوزن: نخ‌های رنگی متناسب با رنگ پارچه‌ها و سوزن‌های مناسب برای دوخت پارچه (سوزن‌های ضخیم‌تر برای پارچه‌های ضخیم)

سوزن ته گرد (اختیاری): برای چسباندن الگوها به پارچه 

پشم شیشه یا پنبه (در صورت عدم استفاده از توپ پلاستیکی): برای پر کردن توپ پارچه‌ای.

توپ پلاستیکی (در صورت عدم استفاده از پشم شیشه یا پنبه): برای قرار دادن داخل توپ پارچه‌ای و ایجاد فرم بهتر.

2- کشیدن الگو:

در ساخت توپ فوتبال چهل تیکه با 12 عدد پنج ضلعی در یک رنگ، و 20 عدد شش ضلعی در رنگی دیگر نیاز دارید. اندازه استاندارد برای این اشکال هندسی، ضلع 5 سانتی متری برای هردو است. الگوی توپ چهل تیکه نمدی را می‌توانید در عکسی که پایین‌تر قرار داده شده است، ببینید.

3- برش پارچه:

الگوها را روی پارچه‌های رنگی مختلف قرار داده، با مداد دور آنها خط بکشید و سپس آن‌ها را برش دهید. برای برش دقیق‌تر می‌توانید الگو‌ها را با سوزن ته گرد روی پارچه فیکس کنید.

4- چیدمان تکه‌ها

برای اطلاع از نحوه چیدمان تکه‌ها در کنار هم، از عکس الگوی توپ نمدی کودک که در ادامه می‌بینید، کمک بگیرید.

الگو توپ چهل تیکه- اسپورتینو

 5- اتصال تکه‌ها:

لبه‌های تکه‌های چیده شده را با دقت به هم بدوزید. برای استحکام بیشتر، می‌توانید از دوخت دندان موشی استفاده کنید. در حین دوخت توجه داشته باشید که فرم گرد توپ به هم نریزد.

6- تکمیل توپ:

می‌توانید یک توپ پلاستیکی را داخل توپ پارچه‌ای که دوختید قرار دهید و یا بع جای توپ پلاستیکی، درون آن را پر از کاموا، پنبه، پشم شیشه یا هر چیز نرم و حجم دهنده دیگری پر کنید. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از توپ پلاستیکی، یک دریچه کوچک برای پر کردن یا خالی کردن توپ باقی بگذارید.

یک پیشنهاد جذاب برای شما

اگرچه ساخت توپ فوتبال چهل تیکه بسیار جذاب است، اما با دشواری‌هایی هم همراه است. به همین دلیل بسیاری از افراد خرید توپ چهل تیکه اصل را ترجیح می‌دهند. اگر قصد خرید لوازم ورزشی از جمله انواع لوازم ایروبیک و آمادگی جسمانی، لوازم شنا، فکری و اسباب بازی، و مخصوصا سفارش توپ‌های ورزشی را دارید، می‌توانید از فروشگاه ورزشی آنلاین اسپورتینو کمک بگیرید. در این فروشگاه هر نوع لوازم ورزشی و سرگرمی که بخواهید وجود دارد و در کمترین زمان ممکن برای شما در هر کجای ایران، ارسال می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید لوازم پوشاک و کفش ورزشی، با شماره تلفن 04533873914 تماس حاصل کنید.